Dag 18 San Francisco - Yosemite - Mammoth Lake - Reisverslag uit Mammoth Lakes, Verenigde Staten van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu Dag 18 San Francisco - Yosemite - Mammoth Lake - Reisverslag uit Mammoth Lakes, Verenigde Staten van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu

Dag 18 San Francisco - Yosemite - Mammoth Lake

09 Augustus 2019 | Verenigde Staten, Mammoth Lakes

Dag 18
Datum 8 augustus
Van San Francisco
Naar Yosemite – daarna Mammoth Lake
Het Weer Warm en heet – Mammoth zonnig en koel

Gisteren bij een stampvol Chinees restaurant gegeten (geen grapje over menukaart) waar we de enige niet-Chinezen waren. Top-avond, super lekker gegeten en vroeg naar bed want 5:00 gaat de wekker.
Vanmorgen 05:30 met mixed emotions uit San Francisco vertrokken. Prachtig, waanzinnig en zo confronterend tegelijk. Moeilijk te bevatten, we kijken alle 4 uit naar de overweldigende natuur van Yosemite.
We hebben een hele grote GMC als auto. In No-time zitten we op de highway, waar het om 5:30 al best druk is. De stad uit gaat wel, de stad in ziet er nu al uit als een drama. Probleemloos rijden we de highway af tot het bord “Yosemite 168 mile” komt – oftewel nog 250 kilometer over een 2/3/4 baans weg. De stad houdt letterlijk van het ene op het andere moment op, en wat volgt is glooiende heuvels, die overgaan in bergen, die overgaan in hooggebergte. De weg is voor het grootste gedeelte perfect en Ilco moet zich inhouden om niet veel te hard te gaan rijden. Waanzinnige tocht, de zon komt op, oranje lucht – fantastisch.
De highway wordt 2 baans (dus moeilijk inhalen) en op een berghelling is de toegangscontrole voor Yosemite. Yosemite is werelderfgoed, grofweg een kwart zo groot als Nederland en onbewoond. De natuur is de baas, dus oppassen voor beren, herten, bergleeuwen, poema’s etc. Onbewoond = onbewoond: geen snackbar, 1 supermarkt, 3 nederzettingen voor hulp. Geen kroeg, geen restaurant, geen shops, 2 verharde wegen – voor de rest niks niks niks als natuur en heeel veel campings. Er staan geen hekken omheen, het wordt beschermd en bewaakt door ‘boswachters’ - op een enorm gebied met tientallen bergtoppen, heel veel boven de 3.000 meter, sommigen tikken de 4.000 aan. Geen safaripark of kinderboerderij, hier gaan elk jaar mensen dood omdat ze niet meer terug te vinden zijn na het hiken. This is serious shit.
Om 9 uur wandelschoenen aan en we gaan – snel nog een koffie (ook bij de enige koffietent staat 1 iemand te werken en een rij van een half uur: dit is outdoor-life, geen glamping) en dan gaan we op pad. En we kunnen er uren over praten – net als met het fietsen – maar wat we meemaken is overweldigend: We klimmen naar de waterval, we sjokken door de oerbossen zonder een mens tegen te komen, we gapen naar boven, we krijgen pijn in onze nek van het omhoog kijken, we zweten ons leeg als we over de rotsen klimmen, we ape-gapen naar de gigantische angstaanjagend hoge waterval (4x zo hoog als Niagara), we zijn letterlijk ademloos bij de legendarische El Capitan, de loodrechte granieten berg die bijna een kilometer BENG- omhoog schiet – een must-do voor ‘echte’ klimmers, maar wij worden al bang van het kijken er naar. Daarnaast El Catedral – nog zo’n buitencategorie steile berg. We hebben zo’n 15KM gelopen en zijn al goed kapot. We redden het nog tot de Half-Dome, een groep bergen in een halve circel (omtrek: 30KM) waar we in de vallei lopen. We picknicken in de schaduw van de oerbomen.
We kunnen nu al uren vertellen over de indrukken. Eén ding is zeker – als echte toeristen ‘doen’ we Yosemite in één dag, maar eigenlijk kun je er meerdere weken voor uit trekken en dan nog zie je iedere dag weer nieuwe dingen. A-M-Z-I-N-G shit!!
Terug bij de auto komen we er achter dat de navigatie (een soort garmin voor de auto) helemaal leeg is. Stom we hebben hem aan laten staan en krijgen hem niet aan de praat zo leeg is ie. Ilco probeert op zijn telefoon te kijken waar we heen moeten maar die heeft geen bereik. Ilco begint te vloeken want hij wil weg, we besluiten alvast te gaan rijden en gelukkig na een paar km krijgt Nicolette hem weer aan de praat. De weg terug loopt over de kam van één van de passen. Tja – bizar mooi allemaal, woorden schieten tekort. We hebben geen spijt, maar als we tijd hadden zouden we zeker meerdere dagen de wildernis in gegaan zijn hier. Zo afwisselend, zo mooi, zo puur.... zo magisch... En dan navigatie valt weer uit en gaat nu updates draaien wat en k..tding... dan komt Ilco op het fantastische idee om te kijken of er geen navigatie in de auto zelf zit het is tenslotte een spliksplinter nieuwe en ja hoor zit er gewoon een in de auto. Pfff allemaal opgelucht gooi dat andere ding maar uit et raam..
Park uit, naar Mammoth waar we hotel hebben. Morgen hievandaan naar Death Valley. We kunnen alles in de auto laten volgens mevrouw de eigenaar. “ Maar alleen geen eten – de beren komen dat zeker vannacht uit je auto halen” Aha, hier dus ook beren? “Sure, maar wees niet bang. Mocht je er één tegenkomen als je vanavond naar het dorp wandelt” ‘just clap your hands and shout GO AWAY BEAR!’ “ Ze eten geen mensen... hmm..
Prima – goed verhaal voor later maar wandelend willen we geen beer tegenkomen...
Foto’s zien? Kijk op Instagram: 4bietjes

• 09 Augustus 2019 - 02:40

Opa Henk:

Goede morgen allemaal zo nou jullie zitten in een totaal andere wereld intussen. Ook de verhalen verschillen maar zijn nog niet korter geworden. Op de TV wel eens gezien wat daar allemaal is het komt niet vreemd over hoor. Lekker primitief heet dat in gewoon Nederlands toch. Minder vermoeiend niet zo te lezen maar wel weer aanpakken geblazen. De overgang in een paar uurtjes van de gekke grote drukken stad naar de puur natuur gebieden is zeker groot te noemen. Nou maak er wat van verder de komende dagen die jullie ongetwijfeld in actie stand zullen doorbrengen.