3e Fietsdag Fumel - Castelmoron sur Lot - Reisverslag uit Fumel, Frankrijk van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu 3e Fietsdag Fumel - Castelmoron sur Lot - Reisverslag uit Fumel, Frankrijk van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu

3e Fietsdag Fumel - Castelmoron sur Lot

Door: Ilco

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

26 Juli 2013 | Frankrijk, Fumel

Vrijdag 26 juli 2013
Van Fumel
Naar Castelmoron sur Lot
KM 77
Start 8:10
Aankomst 14:30
Het weer Eerst bewolkt, vanaf 11 uur strak blauw
36 graden (in de schaduw)

De afgelopen nacht was het erg warm. Tegen de ochtend zijn er ineens flitsen en horen we een keiharde knal. Ilco rent het tentje uit om de was binnen te halen en de fietstassen voor de zekerheid dicht te doen. Een hele heftige regenbui van 5 minuten zorgt voor nattigheid en afkoeling. Dat was het... meer niet. Maar nu we er toch uit zijn kunnen we net zo goed op het gemak gaan opbreken en douchen. Het is iets over 7 uur, en het wordt weer een hete dag. Ook de eenzame fietser die met haar tentje naast ons stond is er al vandoor. Beter om zo vroeg mogelijk te vertrekken dus.
De eigenaar had gezegd dat hij om 8 uur koffie zou hebben... helaas, 10 over acht staan we voor de deur maar geen koffie. Dan maar meteen op pad. Vandaag rijden we langs de Lot, in westelijke richting. Morgen zouden we dan de route langs het Canal Du Garonne en daarna het Canal du Midi op moeten pakken. We beginnen lekker, met 5 kilometer onverhard. Het brengt ons zonder te klimmen naar Fumel. Daar wordt de Mio eigenwijs: De bordjes zeggen naar links (brug over de Lot) de Mio zegt naar rechts (weg van de rivier). Laten we de Mio maar volgen...
Potverdorie!!! Het lijkt er op dat de Mio ons de omgekeerde route als gisteren laat volgen. Dus door de heuvels met stijle hellingen. Terwijl we weten dat er een fietsroute langs de Lot loopt. De bekende irritaties tussen Ilco en Nicolette volgen elkaar nu wat sneller op. ‘ Zij’ bedient de Mio, ‘ Hij’ doet de kaart, maar precies van deze lullige 10-15 kilometer hebben we geen gedailleerde kaart. Na 10 kilometer besluiten we terug te keren en naar de Lot te fietsen. Direct na de brug vinden we de vertrouwde fietsbordjes en een mooie, lichtglooiende route langs de rivier. Volgens de Mio zouden we nu 15 kilometer meer rijden dan ‘ zijn’ route maar dat liever dan die superstijle klimmetjes.
Helaas hebben we nog niks gegeten, maar over 15 kilometer is er Penne-D’Agenais, maar we vast wat kunnen drinken. Gelukkig is het lichtbewolkt, dus nog niet zo heet. 5 kilometer voor Penne staat er ineens een bord op de weg “ Route Barree” . Ze zijn de weg aan het asfalteren. De auto voor ons twijfelt en rijdt dan over het pasgestorte asfalt. Dat lijkt goed te gaan, dus volgen we hem.
Dom! We zakken tot over onze velgen weg en beschadigen het asfalt. Zo snel als we kunnen sturen we naar de berm en wandelen terug. We zijn al blij dat de wegwerkers ons niet ter plekke iets aandoen want dit stuk moet opnieuw gedaan worden, onze handtekeningen staan diep gegerifd in het nieuwe wegdek. Een oud mannetje met racefiets gebaart dat we hem moeten volgen. Over allerlei boerenweggetjes loodst hij ons om de wegwerkzaamheden heen. Hij heeft een spraakgebrek maar praat honderd-uit met Ilco. Die doet net of hij hem begrijpt, dus de sfeer is opperbest.
Bij Penne steken we de Lot over, eten en drinken wat en slaan wat hartigs in. We komen ook de Eenzame Fietster weer tegen – gaan wij nou zo hard of ...? In ieder geval is het een groot compliment voor Mila en Vicci dat ze volwassenen achter zich laten tijdens het fietsen. Bij de supermarkt kopen we 2 liter Icetea die we met z’n vieren wegwerken. Vervolgens gaat het weer even fout met de weg zoeken (we zitten bijna op een snelweg) maar... HOERA!! De Mio wijst ons nu de juiste weg! We nemen geen risico meer en volgen het fietspad langs de Lot. Daardoor maken we wel meer kilometers maar de route is mooi en we weten zeker dat we zonder huwelijkscrisis deze dag doorkomen.
De meiden doen het fantastisch- ondanks de hitte zien ze er uit als Marianne Vos en Leontien van Moorsel on Tour. Marianne en Leontien zouden eens moeten weten. Het is ondertussen gewoon knetterheet geworden en we hebben er al meer dan 70 kilometer opzitten. Met als enige brandstof het hapje dat we bij de bakker gehaald hadden in Penne. We arriveren in Castelmoron sur Lot maar we geen enkel bordje ‘ Camping’ zien.... shit. Wel drinkwater, ook heel belangrijk. En wie komt daar aan....? De Eenzame Fietster! Zij heeft geen camping gezien maar gaat nu wel wat drinken. Ze vraagt zich af of Mila en Vicci een buitenboord motortje hebben, zo hard fietsen die.
Bij de lokale kroeg maar gevraagd waar een camping is – 250 meter verderop! Over de brug is een camping met 15 plaatsen. Helemaal top!! We kunnen direct zwemmen in de Lot. Aangezien ze geen supermarktje hebben zal het vanavond wel weer uit eten worden, maar dat maakt ons na 77 lange, hete kilometers niet uit. We zijn er, en morgen steken we door naar de ‘ beschreven route’ naar de Midellandse Zee. De Mio zal het wel niet overal mee eens zijn, maar wat dat betreft is het net een huwelijk: Soms moet je je aanpassen, en in dit geval is dat dus de Mio.
Berichtje van Vicci: Meestal zijn de eerste 3 dagen het moelijkst, want dan moet je weer een beetje op gang komen.Dus ook dit jaar moet je weer een beetje op gang komen en als je voor het eerst gaat zeker.Maar gelukkig was het niet zo zwaar als gister.Dikke knufel van Vicci

• 26 Juli 2013 - 18:57

Rene & Elles:

Het is weer genieten van de verhalen...! Ik vind het knap, en dat allemaal zonder doping. Lance zou jaloers zijn....
    Geniet er lekker van !

Groetjes René en Elles

• 26 Juli 2013 - 19:02

Wendie:

Hoi familie Van der Bie,
    wat stoer dat jullie dit jaar opnieuw het avontuur aan zijn gegaan!
    De verhalen zijn weer heerlijk om te lezen en wat een stoere meiden hebben jullie toch.
    Zet 'm op allemaal en geniet ervan! Liefs, Wendie

• 26 Juli 2013 - 23:22

Hen:

Laat is onze reactie dit keer. we hebben gewerkt en Natasja net de kids even gezien na de speeltuin. Zo gaat dat hier ook allerlei onverwachte zaken die zich aandienen. Jullie hebben wel vaak moeite om de juiste route te pakken. In Frankrijk zijn de wegwijzers vaak voor ons niet duidelijk. Gelukkig zijn er dan mensen die een handje toesteken en dus Reddende Engels. De warmte is vaak een lastige tegenstander die zich telkens laat gelden. Hopelijk zijn jullie soms met een automatische piloot uitgerust lijkt het wel. Vicci begint kennelijk de goede benen te krijgen zachtjesaan. Dat helpt bij de prestatie neerzetten. nou we hebben verder weinig nieuws en wensen jullie een goede voortzetting allemaal. Groetjes van Inge en Henk.

• 27 Juli 2013 - 10:30

Len:

Hallo lieve kids, pfff wat een verhalen zeg. Ik ben net terug van een paar dagen golf. Ook bloedheet, en aan het eind van de dag alles uitwringen. Ik had de luxe van een hotelletje, jullie moeten dan nog voor het een en ander zorgen ... nou chapeau hoor!! Wat een prestatie wat jullie al gedaan hebben . Tja en dan pas 3 dagen weg...... T is wel de bedoeling dat jullie weer als EEN (1) gezin terugkomen hoor.
    Jullie verhalen is net een spannend boek... ik zou het bundelen en op de markt brengen. Liefs en een dikke kusssss. Enne Vicci TOPPIE hoor... je eerste fietstocht. xxxx

• 30 Juli 2013 - 13:46

Marian Middelbosch:

Wat een prachtige verhalen ,je zou er zo een film van maken. En wat een stoere meiden. Veel plezier nog verder.