7e Fietsdag Witzenhausen - Probsteizella - Reisverslag uit Treffurt, Duitsland van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu 7e Fietsdag Witzenhausen - Probsteizella - Reisverslag uit Treffurt, Duitsland van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu

7e Fietsdag Witzenhausen - Probsteizella

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

16 Juli 2016 | Duitsland, Treffurt

Afstand 64 KM
Vertrek 8:30
Aankst 12.30
Weer 23 graden, wind mee, licht bewolkt
Bonus Korte afstand, halve rustdag!

Gisteravond bleek er een zomerfestival te zijn in het dorp. Voor de 10e keer georganiseerd, 2 dagen lang, binnen- en buitenlandse bandjes. Normaal geen Nederlander te

bekennen, blijkt er eentje in de organisatie te zitten die blij was dat wij er waren 'speciaal gekomen'. Na een uurtje Duitse Punk en Rock aangehoord te hebben maar

lekker naar de tent gegaan. Het is al half 10, zo laat is het de hele vakantie nog niet geworden.
Het is heel helder, en dus een hele koude nacht. Zo koud dat loffeltje-loffeltje niet meer helpt, joggingbroek en slaap-shirt zorgen er voor dat we warm blijven. Maar

's morgens zijn er alleen maar een paar schapenwolkjes, het gaat een lekker-weer dag worden. We doen rustig aan, maar het ritme is hetzelfde: de meiden komen langzaam

uit hun biggenstal en blijven net zo lang weg tot de fietsen al helemaal opgebouwd zijn. Dat wordt nog wat als ze zelf ooit eens op vakantie gaan. We fietsen weg om

half 9 - over de route van de CherryMan Triathlon die tegenover de camping om 9 uur van start gaat. Beetje doorfietsen dus, voordat we in een peleton triathleten

zitten.
De route is fantastisch - glooien door het Werradal, langzaam breekt de zon door, verstilde dorpjes, nevel over de heuvels... prachtig. Soms zweeft er een adelaar

langs - een echte - die sloom en stoer voor ons langs glijdt. Het is bijna een ideaal plaatje.
We fietsen nu op de grens van West-en-Oost Duitsland uit de koude oorlog. Er staan diverse monumenten en borden wat Oost en wat West was. We maken een paar foto's met

de meiden er op. Geboren in 2002 en 2004.... Oost en West zegt ze echt helemaal niks. En ja, Duitsers blijven Duitsers, waar ze ook geboren zijn of vandaan komenn
Allendorf is weer zo'n plaatje van een plaats. Schitterend marktplein met heerlijke bakker-cafés. We doen het rustig aan, hebben nu 27KM gefiets dus gaan uitgebreid

aan de taart met koffie. Nog maar 40KM dan zijn we er al, dus even relaxen. Vandaag maar 65KM, dus geen stress of haast.
De meiden zien een speelgoed winkel waar ze Uno hebben, het internationale kaartspel. Helemaal happy vervolgen we onze tocht. Even bergaf (joehoeee) blijkt dat we bergop moesten: KKK!!! zelf weg weer steil omhoog. Maar daarna lekker zoeven.
We komen steeds meer vakantiefietsers tegen. Verreweg de meesten komen ons tegemoet, heel soms halen we er een paar in. En gelukkig zien we ook soms mensen met

kinderen die aan het fietsen zijn - wij zijn dus niet de enige! De route wordt echt alleen maar mooier. Die ene Duitser die toetert als hij er voorbij wil - we maken

ons niet druk (Ilco wel, die geeft m nog even de middelvinger). Wel vermeldenswaard is de Nazi die eerst achter ons blijft hangen, ons dan inhaalt en een groep

kleuters bijna omver rijdt, vervolgens met een misplaatst superioriteitsgevoel voor ons gaat fietsen. "Fucking Idiote Grijze Fascist!", schreeuwt Ilco nog als hij

dwars door een groep kleuters van maximaal vier jaar oud heen banjert. Wat een lul!! Hij blijft een meter of 10 voor ons rijden, handje los, beetje omkijken... wat wil

je nou. Na een kilometer om 10 (10!) wordt het duidelijk. Hij is met zijn (blonde) vrouw en zij slaagt er met haar eBike niet eens in om ons in te halen. Wij moeten

inhouden om ze niet weer in te halen - zeker weten dat deze gekken fout waren of zouden zijn in de oorlog. (Duitsers, soms ben je ze liever kwijt dan rijk).
Vandaag is het zaterdag, om 13:00 houdt alles op in Duitsland, inclusief de winkels. Geen enkele molshoop beschikt over een winkel, en we naderen de camping al.

Godzijdank zit er in Treffurt, de laatste plaats voor we de Werra-wildernis weer in gaan, een grote super en wat valt je op ze zetten hier hun fiets gewoon voor de super neer zonder slot... de fietsen hebben zelfs geen eens een slot, dit kennnen wij allang niet meer. Dat betekent vanavond bij de tent eten! Daarna nog 10

kilometer naar de schitterende camping: Aan de rivier, met de heuvels op de achtergrond, schitterend verbouwd klooster-pension erbij aan een hele drukke

fietsroute.
Want dat valt wel op: In Duitsland struikel je over de Fietspensions, Fiets-Biergartens, eBike oplaadpunten en fietsroutes. Duitsland is in dat opzicht gewoon verder

dan Nederland.
Vanmiddag gaan we relaxen. Dat betekent: lekker lunchen, biertje en ontspannen. Maar de afgelopen dagen zijn we wakker geworden met een aanslag in Nice en een

Staatsgreep in Turkije. Heel veel doden en gewonden - allemaal veel belangrijker dan onze fietstocht. Toch ontmoeten wij als we fietsen, een hele enkele uitzondering

daargelaten, alleen maar leuke mensen die ons helpen en die oprecht geïnteresseerd zijn. Net zo goed als wij nieuwsgierig zijn naar anderen, respect en verwondering

hebben voor culturen en overtuigingen. Duits, Frans, Italiaans, Engels - waarvandaan dan ook. Kleuren en religie hebben er ook nooit toe gedaan. We proberen de meiden

uit te leggen wat er gebeurt in de wereld, maar da's verdomd lastig als de meeste mensen gewoon leuk en aardig zijn. We hopen als we morgen wakker worden niet de derde

dag op rij de wereld gek geworden is.

• 16 Juli 2016 - 22:07

Marja:

Wat leuk om foto's te zien!
    En wat een ware woorden: werelden die dichtbij leken, staan ineens heel ver bij ons vandaan.
    Fiets voor de verbinding!

• 16 Juli 2016 - 22:34

Henk Kool:

Ik ben wat laat met reageren vandaag, ontspanning op wezen doen vandaag met zijn tweetjes. Op de fiets naar Delft is een voor de hand liggende route die we van huis uit gemakkelijk kunne oppakken,. Het is aardig weer voor ons doen en met een klein beetje wind erbij vertrekken we. Door het niet echte zomerweer is het druk in Delft met een ceramiek uitstalling van ontwerpers op het grote marktplein. Zorgt voor leven in de brouwerij. Na een paar uurtjes rondzwalken en een lunch keren we weer huiswaarts met een wat beter weer aan het worden. We zien leuke foto's van jullie erbij zitten vandaag die hebben we bekeken en ze zijn mooi en leuk. Nou inderdaad zijn er gebeurtenissen die schokkend genoemd kunnen worden. De oude Duitse tegenstelling steekt nog wel eens de kop op. Jullie hebben een plek gezien waar het nog zichtbaar is een blijft voorlopig. Nou de pen droogt op zoetjesaan en we zien uit naar morgen zondag. We houden dan hier een beetje rustdag denken we. Jullie een goede fietsdag en we zien het verslag wel weer komen van jullie. Groetjes !!

• 16 Juli 2016 - 23:55

Mos:

Op wat voor fiets reed die eigenwijze Duitser, modelletje 1941?

• 17 Juli 2016 - 00:02

Elles:

He, he, eindelijk foto's! !
    Ziet er allemaal leuk uit. Alleen die tentjes...pff, moet er niet aan denken....
    Nog een klein stukkie naar Praag, veel plezier !