1e Fietsdag Vlaardingen-Nijmegen 125 km - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu 1e Fietsdag Vlaardingen-Nijmegen 125 km - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu

1e Fietsdag Vlaardingen-Nijmegen 125 km

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

10 Juli 2016 | Nederland, Nijmegen

Datum 10 juli
Dag 1
Van Vlaardingen
Naar Nijmegen
Afstand 125 KM
Vertrek 7:30
Aankst 15.30
Weer 25 graden, wind mee, zon!
Bonus De meiden hebben top gedaan!

werkstress / sekte / jordi kosten / mooie route / wind mee / PC stress /

Na een jaar vol (werk)-stress zijn we precies op tijd klaar om weer op fietsvakantie te gaan. Problemen zijn opgelost, de toekomst lacht ons toe, Vicci
gaat naar het voortgezet onderwijs, Nicolette heeft leuk werk, met Mila gaat het goed op school en Ilco heeft een bak vol ervaringen en een tas vol
nieuwe uitdagingen: Kortom - tijd voor een mooie tocht (naar Praag).
De afgelopen week hebben we onze vriend en fiets-specialist Jordi de fietsen nog een beurt laten geven. Wij blij, want alles loopt letterlijk gesmeerd. Jordi ook blij, want de kosten van een beurt waren dit jaar gelijk aan de prijs van een serieuze stadsfiets. Lachen voor iedereen dus...

Omdat het druk is met alle net genoemde (mmooie) dingen, komt de voorbereiding grotendeels op Nicolette neer. Dat levert wat onderlinge stress op. De ochtend
van vertrek is Nic het effe kwijt: Is alles meegegaan? Niks vergeten? Wat doen we met spullen in de koelkast? Omdat Ilco al een paar dagen ziek/zwak en misselijk
is hebben we de eerste woordenwisseling 's morgens om 6 uur, ruim voor vertrek. Dat begint goed.
Nog beter: Ilco is 's nachts wakker geworden en besefte dat er op de laptop die meegaat geen Office staat - hoe schrijven we dan onze stukjes? Twee andere
lichtgewicht PC's geprobeerd - die doen het niet. Ilco smijt een van de PC's door de kamer (die hoeft tocht niet meer mee) en begint brommerig te mompelen "dat
hij wel een oplossing gaat verzinnen" - En er is dus nog geen kilometer gefietst.
Uiteindelijk worden de fietsen klaargezet, gaan de tassen er op en gaat iedereen nog even een zenuw-plasje doen. Alles onder het toeziend oog van onze hele goede vrienden Henk en Diana die om half zeven opgestaan zijn om ons uit te zwaaien.
Om half acht vertrekken we - en dan is het al warm. We hebben nog niet gegeten, Mila en Vicci hebben gisteren wraps klaargemaakt die we na een uurtje of wat lekker op willen eten.
De zon schijnt, het is prachtig weer en we hebben de wind in de rug - heerlijk en iedereen heeft er symbolische gevoelens bij. Jammer dat bij Ilco alle holtes vol snot en slijm zitten: iedere kilometer leegt hij zijn neus of produceert een rochel, dat verstoort het mooie plaatje.
Bij de Erasmusbrug in Rotterdam hebben we de eerste klim, gaat ook prima. Bovendien ligt het cruise-schip de Koningsdam er, wat een imposant gezicht, wow! We voelen ons klein, en tegelijkertijd groots, wat WIJ, de 4Bietjes, zijn maar mooi weer op een serieuze expeditie. Daar hebben die cruisers niet van terug!
Zondagmorgen half negen, dat fietst dus keihard door. In no-time passeren we bij Alblasserdam de rivier en BOEM!!!...... de stad ligt achter ons. Ongelofelijk maar de A15 en de rivier zijn letterlijk de grens van Stad en Land-leven.
De route wordt van mooi ineens fenomenaal. We fietsen door Oud Alblas, langs de rivier, de weg slingert zich tussen bomen en boerderijen door. Het voelt alsof we fietsen in een Foto van Vroeger (zou iemand daar een liedje van willen maken?) Op een bankje gaan we om 9 uur zitten om de wraps te eten. Heerlijk klaargemaakt door Mila en Vicci. De wraps met aardbeien en stroop slurpen we grotendeels naar binnen, die zijn na een nachtje meer toetje-achtig geworden. Ondertussen groeten de langslopende Hoedjes en Pakken ons vriendelijk: Twee compleet verschillende werelden. Ik hoop dat ze net zo van hun kerkdienst genieten als wij van onze fietstocht.
We gaan door: Bleskensgraaf, Molenaarsgraaf - het blijft schitterend. En wat het allemaal nog mooier maakt zijn de zon en de wind in de rug. Ilco en Nicolette hebben nog steeds geen nieuwe woordenwisseling gehad, het kan niet perfecter dan dit worden.
In Leerdam nemen we een koffie: We hebben 65 kilometer gefietst en het is nog geen half 11! Als we vanuit Leerdam richting Geldermalsen fietsen wanen we ons ineens in de Middeleeuwen. Een Amish-achtige groep komt net hun kerk uit. We durven er geen foto van te maken, maar dit is een wereld die voor ons volkomen onbekend is. Zouden zij ook niet lekker op de fiets willen springen op een mooie dag zo als deze?
We zoeven door: Tiel, potje over de Waal, Boven-Leeuwen, Beneden-Leeuwen (Lekker lunchen) en dan over de Waaldijk naar Nijmegen. Pontje over en vanaf het water zien we de camping al liggen. Maar.... we hebben er nu 125 kilometer op zitten en we voelen dat wel. Niemand klaagt (zelfs Ilco niet) en we zetten onze tentjes op. De meiden helpen de mevrouw bij de receptie even uit te rekenen hoeveel 2x10 + 2x5 is (niet gesmokkeld!), douchen, tukje en dan heerlijk aan het bier.
Er gaat vast en zeker iets tegen zitten, we zullen weer uitdagingen moeten overwinnen maar deze perfecte dag pakt niemand ons meer af!

• 10 Juli 2016 - 19:15

Bill Gates:

Nu al een cliffhanger, want waar is het stukje nou uiteindelijk op geschreven? Morgen een nieuwe clou?

• 10 Juli 2016 - 19:59

Fred Middelbosch:

Veel plezier en veel zon

• 10 Juli 2016 - 20:01

Joke:

Fijne vakantie!

• 10 Juli 2016 - 22:16

Len:

Ja idd waar is dit hele verhaal op geschreven?
    Toch wel fijn dat Ilco zo geduldig is!
    Lieve kinderen ik wens jullie heel veel fietsplezier met mooi weer.
    Liefs xxxx

• 10 Juli 2016 - 23:10

Eva:

Yes! Wat een aangename verrassing: de 4Bietjes gaan weer op expeditie :-). Kijk nu al uit naar het volgende verhaal!
    Ben ook wel benieuwd naar het mysterie van de laptop. Overigens ook benieuwd hoe het mogelijk is (voor iemand die werkt voor microsoft) dat er in eerste instantie geen office op staat...

• 10 Juli 2016 - 23:47

Henk Kool:

Ja jullie tocht is goed begonnen ondanks een aantal woorden wisselingen. Hoe zou het zonder deze vakantie "STRESS" gaan eigenlijk. Dat zou een saaie aanvang worden en veel minder te schrijven.
    Hier net het EK voetbal gezien en we missen echte kampioenen, helaas zit dat er even niet in kennelijk.
    Jullie tocht kan daar wat van compenseren de komende tijd dat jullie op pad zijn.
    Nou veel succes met de tocht, Een goed begin is het halve werk is toch de spreuk.
    Groetjes en tot het volgende verhaal.

• 11 Juli 2016 - 12:16

Linda:

Was een leuk stukje om te lezen :-) .. een hele fijne vakantie, en veel fietsplezier xx

• 19 Juli 2016 - 22:25

Michael Molendijk:

Leuk dat ik ook dit jaar als Nederlands Amerikaan en (voormalig?) werk collega weer mag meelezen. De Nederlandse stad- en landsbeschrijvingen zijn altijd leuk om te lezen, ooit zie ik dit nog eens worden verfilmt op youtube of Netflix. Het is alsof je erbij bent en de details zijn werkelijk schitterend, vooral voor zo'n oude nederlander die al meer dan 25 jaar in Amerika woont. En Duitsland is mijn moederland dus ik zie vooruit naar de vervolg-verhalen, ik zag vandaag pas dat jullie weer onderweg waren, dus moet nog een beetje bijlezen

Tot horens,

Michael