Dag 6 Drachten - Vlieland - Reisverslag uit Vlieland, Nederland van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu Dag 6 Drachten - Vlieland - Reisverslag uit Vlieland, Nederland van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu

Dag 6 Drachten - Vlieland

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

08 Juli 2020 | Nederland, Vlieland

Dag 6 8 juli 2020
Van Drachten (De Veenhoop)
Naar Harlingen / Vlieland
Vertrek 9:00
Aankomst 12:00 / 16:00
Afstand 52
Totaal tot nu toe 474
Het Weer ’s morgen bewolkt, miezer-regen. In de loop van de dag droog. Op Vlieland lekker zonnetje

Omdat onze tent kapot is hebben we besloten voor Texel ook maar een hotel te boeken. Doe eens gek, alles op dat eiland zit al vol dus hebben we een superdeluxe hotel met alles-er-op-en-er-aan midden in Den Burg. Kost wat, maar dan heb je ook wat. De dag er na naar Haarlem is een afstand boven de 100K, daar zijn we dan lekker uitgerust voor. Eerst nog vandaag: Naar Vlieland. In echte bedden geslapen, heerlijk! De vrijheid van camperen is geweldig, maar de luxe van echte bedden is ook fantastisch. Lang douchen, vrij kakken, ongestoord friemelen – hotels hebben zo hun voordelen.
Het pontje wat ons bracht vertrekt pas om 10 uur, dus hebben we onze route aangepast, anders halen we het niet op tijd naar Harlingen. Dit is een geluk bij een ongeluk, want nu rijden we naar het noorden, de eerste 10 kilometer door een natuurgebied en daarna langs de kanaaltjes en plassen waar ook de Elfstedentocht langs komt, dwars door Leeuwarden heen, (Ljouwert voor de kenners).
Alles aan het water is echt heel vrolijk en leuk. Grachtjes, bruggetjes, cafeetjes, hotelletjes en heel, heel veel bootjes. Friesland vanaf het water is zien en gezien worden. Daarachter zijn de dorpjes gewone dorpjes, niks bijzonders. Wel goed bijgehouden maar het bruist niet. De mensen lopen er op klompen, vooral veel oude mensen, en voor de rest gebeurt er niets. Het zijn wel heel veel dorpjes en heel veel water, beetje laat maar 40 jaar later begrijpt Ilco pas goed waar De Jongens van de Kameleon over gaat. Platteland tegen de stad, met een bootje over alle kanaaltjes – decennia later heeft Ilco er pas een goed beeld bij.
Maar eerlijk is waar – Friesland is echt heel leuk, de Zuiderlingen van het Noorden. Wat we alleen echt niet begrijpen is dat Drenthe, Friesland en Groningen zich als fietsprovincie profileren. Overal zijn fietspaden, fietsenwinkels, oplaadpunten en parkeerplaatsen voor fietsen. Maar hoe knullig is het dat op elke fucking kruising van een fietspad met een zandweg, boerenpad, karrenspoor of ander B- of C-weggetje er van die belachelijke haaientanden op de weg staan- De auto heeft hier a-l-t-i-j-d v-o-o-r-r-a-n-g.! Altijd…! En al die boeren en buitenlijk n-e-m-e-n hier ook gewoon voorrang. Afslaan, snijden, extra gas geven – de echte verkeershufters wonen dus echt bijna allemaal in het Noorden. Tjongejonge – todat ze in de Grote Stad (en dat is niet Leeuwarden, maar de RANDSTAD, motherf*ckers!) komen, dan loopt de gier door hun boerentrotse bilnaadjes…
Zo dat moest er uit.
We rijden Leeuwarden binnen, en terwijl Ilco poseert voor ene foto van het bord Ljouwert, komt er een fietsend-rondtrekkend gezin aan. Een soort Ilc en Nic avant la lettre, met 2 eBakfietsen, kleine kinderen er in, bagage op de fiets, ploeterend in de regen. Hartverwarmend dus. De man heeft zijn capuchon over zijn hoofd, komt overeind en roept “ HEE ILCO !! Klasse man! Hoe gaat ‘t !?” Ilco roept “ Goed! En met jou !? Succes he…!?” want het gezinnetje fietst door. Superstoer – maar Ilco heeft nog steeds geen flauw benul we het waren . Capuchonnetje iets te ver over het hoofd…. We hopen er nog wel achter te komen wie het waren, want wij vonden ze stoer!
Leeuwarden is echt weer een grote stad, voelt een beetje als thuiskomen. Alles goed geregeld (Hoogbouw, dat was lang geleden) maar we schampen langs het centrum. In een rechte lijn naar Franeker (ook heel leuk, heel toeristisch). ‘Stop!’ roept Nicolette fietsenwinkel, regenjasje is nu echt aan vervanging toe dus, Nicolette scoort er een prachtig regenjasje dus helemaal regen proef vanaf nu. In Franeker zijn Kaatstoernooien aan de gang – en open stadion ligt midden in de stad. Als we er langsfietsen krijgen we de indruk dat het vooral 70+ers zijn die de sport beoefenen, dus er is nog hoop voor ons, de middelbaren..
Na Franeker knallen naar Harlingen, waar we zonder verdere bijzonderheden de ferry naar Vlieland pakken. Het blijft vreemd, een hele boot vol mondkapjes. Alsof we op een missie zijn, het voelt als massa-terrorisme in plaats van toerisme. Maar goed, ook een bootreis is saai – het zonnetje maakt veel goed.
Op Vlieland een top-hotel!! Lang douchen, straks lekker kakken en vanavond….. (dat staat morgen in het stukje!)

• 08 Juli 2020 - 21:32

Aad: