Dag 19 Ubud - Padangbai - Reisverslag uit Padangbai, Indonesië van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu Dag 19 Ubud - Padangbai - Reisverslag uit Padangbai, Indonesië van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu

Dag 19 Ubud - Padangbai

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

16 Augustus 2018 | Indonesië, Padangbai

Donderdag 16 augustus
Van: Ubud
Naar: Padangbai
Weer: Zon en af en toe wolken

We werden weer gelukzalig wakker in het paradijs vanmorgen. De buik-bacterie heeft is nu in gevecht met Vicci, de rest van ons sllat soms wat guerilla-aanvallen af en we zijn de strijd aan het winnen. Arme Vicci. Die loopt af en toe helemaal krom.

Weer een heerlijk ontbijt. We voelen ons nog even heel bewust de Koninklijke 4Bietjes.
Gelukkig hadden we deze ochtend al half negen afgesproken met onze driver. De chaos is al groot en zal alleen maar toenemen. We zien tientallen ceremonies voor crematie of bruiloft. Alles vind op straat plaats waar ook het verkeer nog langs moet. Giga opstoppingen dus. De gekte wordt nog verder vergroot omdat tienduizenden mensen naar die ceremonies toekomen en dus de stad in willen. En straten waar religieuze leiders of royals opgebaard liggen worden gewoon afgesloten. Om 9 uur s morgens staat Ubud al muurvast. Wij zijn dus net op tijd weg.

De ceremonies (of de voorbreidingen, morgen zijn er nog veel meer dan vandaag) zijn met enorm veel pracht en praal omgeven. Gigantische, oogverblindnde standbeelden van hout of papier sieren de kisten van de rijken. Zo ontzettend zonde dat hier straks de fik in gaat. Er zit maanden van voorbreidingen en vele miljoenen roepia’s aan investering in. Vernietigen en verbranden betekent nieuw leven - dus moet er groot geofferd en gefeest worden. Hoe groter het offer hoe meer kans op een beter leven volgende keer.
De armen hebben kleinere beelden en doen aan massaverbranding. Op grote velden staan kleine podia waar straks tientallen, vaak honderden lijken worden verbrand. Met duizenden bezoekers dus.
En een maand daarna weer met z’n allen naar de tempel - dus ook daar zijn we met duizenden tegelijk. Wel indrukwekkend om mee te maken.

Via Klungkun (paleis, oude rechtbank, hollandse barbaren en vooral leuk voor trotse Balinezen) komen we bij de Vleermuis Tempel. Een van de meest heilge plaatsen van Bali. Wat meteen opvalt: overal afbeeldingen van Swastika’s. Heeft niks te maken met Nazi’s maar met de 9 richtingen van het Hinduisme, met deze Tempel als 1 van de 9 Hoofd-Tempels op Bali.

We doen Sarongs om, huren een gids (mannetje) en lopen tussen de massa’s ceremoniegangers door. Top om overal uitleg over te krijgen, soort Hindu for Dummies.

Zoals alles bij Hindu’s is ook de vleermuis heilig en deze tempel staat voor de ingang van een got met tienduizenden vleermuizen. Die hangen te krijsen en zwermen in het rond. En bovenop een rots een slang (python, ook heilig) die ligt uit te buiken omdat ie net een vleermuisje op heeft gegeten. De bat-shit zit op alle offers dit naar grot gebracht zijn, maar ‘poep brengt geluk’ volgens onze gids.

Allemaal heel indrukwekkend maar we wilden ook lekker op tijd bij ons laatste resort zijn - de Bloo Lagoon. Spectaculair op een top, boven een klif met schitterende baai. We kijken tegen prachtige witte stranden en geweldige bounty-stranden aan. Wij hebben twee huisjes tegen de berg aan, recht boven de branding van de Bloo Lagoon baai. We lunchen op een bijna verborgen plek van de baai. Bijna, want de meeste van de 30-40 bezoekers hebben een Lonely Planet bij zich. Daar zal dit ‘geheime’ plekje wel beschreven staan als het mooiste strand van Bali.
Als we teruglopen springen de apen weer overal rond. We zijn daar nu zo aan gewend dat we er niet eens meer voor stil blijven staan.

‘s Middags luieren bij ons zwembad op de top van de heuvel. Lekker oogjes dicht en beetje dromen. Mila zakt lekker we en iets kruipt over haar arm.....

.... ze doet haar ogen open en een knalgeel-groen-zwarte slang kruipt over haar arm en buik. Het beest is zeker 80cm lang en kronkelt verder terwijl hij met zijn knalrode tongetje slisssr.
Mila springt gillend overeind. Ilco is te laat met de camera, personeel komt geschrokken aangerend. Niets aan de hand, maar Mila is wel geschrokken en gaat niet meer slapen (neemt ze zich voor)

Laatste nacht kan dus nog een hele spannende worden...

• 16 Augustus 2018 - 12:27

Elles:

Heb weer met veel plezier jullie verhalen gelezen de afgelopen weken !
    Een Bie-vakantie is nou eenmaal effe wat anders dan een gewone vakantie...
    Hoop dat Mila weer een beetje is bijgekomen van de schrik, en dat de buik van Vic ook weer snel beter wordt, wel zo handig voor de terugreis...
    Goede vlucht terug, zie jullie weer snel !!

• 16 Augustus 2018 - 12:41

Fred:

We hebben weer enorm genoten van jullie belevenissen
    Zo mooi beschreven dat ik soms het gevoel had er zelf bij te zijn.
    Goeie vlucht terug,en snel tot ziens.

Fred

• 16 Augustus 2018 - 15:32

Pa Henk:

Ook deze dag is weer vol verrassingen en sluit aan bij de Indo Bietjes sfeer. Zal afkicken worden voor jullie. Een lange terugreis om dat te gaan doen denk ik zo. Nou prettige laatste dag jullie en we spreken elkaar.

Groetjes

Inge en opa Henk