4e Fietsdag Vinnum - Lipperode - Reisverslag uit Lipperode, Duitsland van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu 4e Fietsdag Vinnum - Lipperode - Reisverslag uit Lipperode, Duitsland van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu

4e Fietsdag Vinnum - Lipperode

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

13 Juli 2016 | Duitsland, Lipperode

Datum 14 juli
Dag 4
Van Vinnum
Naar Lipperode
Afstand 92 KM
Vertrek 8:15
Aankst 15:30
Weer Lekkere temperatuur, wind mee, paar wolkjes
Bonus Laatste restjes Lelijke Industrie - vanaf nu Landelijk Duitsland

In Duitsland kweken ze bejaarden-oorden, ook wel Camping genoemd. Bizar veel grote en kleine campings waar bejaarden de dag (en nacht) doorbrengen. Als je onder de 70 bent, ben je jong. Ook onze camping bestaat voor 90% uit gepensioneerden, 9% Werk-Polen en de rest vakantiegangers. Kortom, tientallen bejaarden zwermen in hun eigen tempo om onze tentjes heen - zoiets bijzonders hebben ze al lang niet meer meegemaakt. De mannen denken ongetwijfeld aan die mooie diensttijd dat ze met tentjes in het buitenland zaten - iets andere omstandigheden maar poeh-poeh, wat een mooie tijd. Wij nemen het zelfde ritme als de bejaarden aan en om half 10 is het doodstil, ook in onze tentjes.
We vertrekken op ons gemak en mogen meteen met vals plat beginnen. Gelukkig komen we na 4 kilometer in een dorpje waar de bakkers al open zijn. Heerlijk ontbijt met giga stukken taart, koffie en choco. Ook hier leven vooral ouderen, dus rondom de bakkerij bewonderen de hang-bejaarden onze fietsen. Wel afblijven, niet iedere hollandse fiets mag je zomaar meenemen!
Vanuit dit dorpje (Bork) zijn Boekje en Mr Garmin eensgezind: Links, rechts, rechtuit en hoppa - zo weer naar het kanaal. We moeten richting Hamm, de laatste grote en vooral industriele stad. Om die industrie te bereiken via de binnenvaart, zijn kanalen aangelegd die grote hoogtes overbruggen - en daarnaast liggen nog hogere dijken met nagelnieuwe fietspaden. Boekje en Garmin, je hoort ze bijna juichen: "4Bietjes, dit is wat jullie wilden - wind in de rug en knallen!". Als je naast ideale fietsomstandigheden ook nog van Kern-en-Kolencentrales houdt (stuk of 6 aan iedere kant van de horizon) is dit hemels. We blazen keihard door, groeten mede vakantie-fietsers die over het algemeen de leeftijd van onze ouders hebben en voor we het weten zitten we in de industrie van Hamm. Lelijk is een compliment, zo erg is het. Boekje zegt rechtsaf, kanaal over, Mr Garmin zegt rechtdoor. We besluiten Boekje te volgen.....
....We komen nu op de terreinen van zware fabrieken (klopt dit??), we volgen Umleitung, we zigzaggen tussen graafmachines door en dan houdt het pad op: De weg gaat naast de dijk naar beneden en er is alleen maar dicht struikgewas. Ilco (wat een held!) zet de fiets neer en zegt "wacht hier". Als een echte Rambo verdwijnt hij in het dichte struikgewas en blijft voor het gevoel van de Dames uren weg. Eerst gaat Vicci kijken waar hij blijft (..niks..), dan Mila (... niks... of...) als Ilco na ruim een kwartier weer opduikt. "Het is dichtbegroeid, maar ik zie autosporen - dus we kunnen er met de fiets aan de hand langs"... Daar gaan we: De doornen schrammen onze armen en benen, bij Ilco en Nicolette zelfs tot bloedens toe. Het lijkt bijna of we elk moment een lijk kunnen vinden (hallo Tatort). Net op het moment dat we het op willen geven (na 10 minuten ploeteren) gaat de weg weer omhoog - Toppiee!!!
We fietsen 500 meter, onder een spoorbrug door en dan BOEM!!!! Ineens is de weg weer afgesloten, dit keer met prikkeldraad en betonblokken. Ilco aarzelt geen moment en begint het prikkeldraad te verwijderen. Dan komt er van de andere kant van het betonblok een mannetje wat uitlegt dat dit niet mag, dat we illegaal zijn en dat we sofort de andere kant op moeten gaan. Protesteren helpt niet. Zelfde weg terug? Nee, fiets maar tussen de grote vrachtwagens etc door die een nieuwe dijk aan het maken zijn. Lang verhaal kort - de vracht-en graafwagens stoppen, lachen ons keihard uit maar laten ons wel door. Na een uur ploeteren staan we dus op hetzelfde punt.
Via de juiste Umleitung uiteindelijk Hamm ingefietst, waar we onszelf trakteren op nieuwe taartjes. Dat hebben we wel verdiend. We nemen broodjes mee om onderweg te picknicken en rijden half uurtje later Hamm uit.
Het humeur van de meiden is top. Pubers having Fun: Ze zijn keihard aan het zingen vanuit Hamm, hebben het enorm naar hun zin. Als de leuke jongens dat eens zouden zien... Hun reportoire gaat van 'Like a Virgin' naar 'I like the way you work it' tot 'I want your Sex'. Het is allemaal heel onschuldig (duhh) maar ondertussen.... Wie zegt dat pubers fietsvakanties saai vinden?? Waarschijnlijk ontkennen de meiden straks alles, maar het zingen houdt ruim een uur aan, zelfs als we publiek hebben ... hahahaha. Tussendoor eten we in de middle of nowhere onze broodjes op: Vakantie Optima Forma.
Dan bereiken we Lippstadt - waar Ilco en Nicolette midden op straat eindelijk hun dagelijkse scheldpartij hebben. Beetje vreemd voor de gemiddelde Duitser, maar voor Bietjes lucht dit gewoon lekker op. Resultaat is dat Ilco straks 'lekker zelf met die Garmin kan gaan rijden als je het zo goed weet'. Om het goed te maken nemen we wel een gigantische Eiskaffee, die hebben we verdiend. Daarna - Ilco met Garmin - rijden we met wat zoeken in 1x naar de camping. Een hele leuke camping, met een winkel die alleen aardappelen en limonade/bier heeft. ('t is een boerencamping). Wel eindelijk jonge mensen - dat is even wennen. Een van de boerenstallen is helemaal gevuld met kinderspeelgoed - en een sigaretten-automaat. Beetje vreemde combi.
Moeten we weer uit eten, in de vereedelde snackbar tegenover de camping maar met prachtig uitzicht over het meer. Morgen en overmorgen gaan we 2x door de '100' heen, dus is het maar goed dat we weer vroeg moeten slapen....

• 13 Juli 2016 - 21:58

Henk Kool:

Het is voor jullie kennelijk boffen met nog steeds goed weer. Nog geen regen gehoord, wel wind en dat hebben we hier ook regelmatig in overvloed. Het campingleven is op het platte land vaak met ouderen die hebben dat wel graag zo kennelijk. We zien dat de weg correct houden en vinden nog steeds voor verrassingen zorgt die jullie overkomen. Er is misschien een mix tussen Garmin en kaart te vinden dat zou moeten gaan werken. Het gezang van de meiden die het naar hun zin lijken te hebben is toch een prettige afwisseling. Een soort graatmeter voor de hoogte van het welbevinden op dat moment. Zo te horen en zien lijkt Ilco minder last te hebben van de hoest en vol zitten. Frisse lucht doet wonderen lijkt het wel. Jullie schieten al lekker op zo te zien met de trip. Vlak tegen het Sauerland aan wat een heel mooie en lieflijke streek is. Geniet er van jullie het gaat snel genoeg toch.

Groetjes

• 13 Juli 2016 - 22:57

Len:

Beetje laat maar had vandaag golfinstuif. Pippa maar aan de lijn gehouden want niet iedereen houdt hiervan.
    Zij kwam dan wel met stokjes en blaadjes zodat je wel met haar bezig moet zijn. Ze ligt nu voor pampus (lekker rustig dus). Vanmorgen de eerste aanvaring met de politie gehad. (ze liep los zoals altijd).
    Tja mevrouw hier in Schiedam moeten de honden aan de lijn. Ik "oh ja? Maar hier is toch dat ze vrij mogen lopen" Ik liep dus nog op de van Haarenlaan. Maar goed ik een heel lul verhaal houden en zeggen ja maar mijn dochter woont in Vlaardingen. Ik weet niet waar het wel en niet mag. Pfff gelukkiig bij een waarschuwing gebleven. Lucky me!!
    Morgen Tess en Evi, ff kijken hoe we die dag in gaan vullen. Ik verveel me niet zoals jullie zullen begrijpen. hihi. Voor Pippa wel weer gezellig een beetje reuring in huis.
    Jullie vervelen je ook niet met de nodige ups en downs. Morgen omgeving Sauerland wordt alles een beetje lieflijker. Als jullie dat ook naar elkaar doen komt het helemaal goed :-)
    Liefs en een dikke kus voor jullie xxxx