12e Fietsdag St-Malo - St Hilaire du Harcouet - Reisverslag uit Saint-Hilaire-du-Harcouët, Frankrijk van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu 12e Fietsdag St-Malo - St Hilaire du Harcouet - Reisverslag uit Saint-Hilaire-du-Harcouët, Frankrijk van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu

12e Fietsdag St-Malo - St Hilaire du Harcouet

25 Juli 2015 | Frankrijk, Saint-Hilaire-du-Harcouët

Dag 12
Datum 25 juli
Van St Malo
Naar St Hilaire du Harcouet
Vertrek 9:00
Aankomst 14:15
Afstand 83 km
Het Weer Licht bewolkt, zonnig
Bijzonderheden Hehe, eindeljk een ‘makkelijke’ fietsdag

Gisteren dachten we lekker te relaxen. Matje voor de tent, even de oogjes toe. Maar… we hebben kennis gemaakt met de eigenzinnigheid van Bretagne. Het land en de mensen (les Bretons) doen waar ze zin in hebben. Bernard Hinault was een Breton en een fietser…. Dat zegt genoeg. Dus toen we net lekker lagen, van het zonnetje genoten sloeg het weer razend snel om. Donkere wolken stormden het land binnen, de wind nam enorm toe en voor we het doorhadden was er een zwarte lucht, onweer, vette regenbuien en het was gewoon koud. Tegenover de camping-snackbar was een afdakje, daar konden we koken. Bovendien moesten we de tenten verplaatsen (beetje uit de wind) en de haringen diep in de grond rammen. Zit het niet tegen met fietsen, dan wel met het weer. Omdat we door en door koud zijn, moeten we wel na het eten aan de Calvados, de regionale trots…. Daar worden we warm van.
Na een onrustige nacht waarin diverse buren ’s nachts moesten hozen, Nicolette en Ilco geen oog dichtdeden omdat de storm aan de tenten aan het rukken was en Mila en Vicci niks merkten van de camping-wijde paniek, is de ochtend rustig. De wind is gunstig en het zonnetje gluurt om de hoek van de wolken. Hehe… het heeft zo hard gestormd dat alles droog is, zelfs de tenten.
We rijden om half negen weg. “Vive la France!!” Wind mee en na 10 minuten en dorp met twee bakkers naast elkaar. Joepie! Eggs, bacon en beans maken plaats voor Pain Chocolate en Croissants. We vertrekken kort na 9 uur weer. Richting Mt St Michel, die prachtige berg in de zee. We zien hem dertig kilometer van tevoren al liggen. Magisch, paarsachtig staat hij daar in de zee. Hoe dichterbij we komen, hoe meer details we zien. Jammer maar begrijpelijk dat dagelijks duizenden toeristen zich hier aan vergapen.
We fietsen door tot aan de voet van de Mt Saint Michel. Het is net na 10 uur, nog lekker vroeg. Alle cafes en resto’s zijn ingericht op massa’a toeristen en nog niet eens open. Op de route rijden ze ons met duizenden tegemoet. Filerijden richting de Mt St Michel, wij doen het tegenovergestelde.
Het stadje Ducey bereiken we iets na 12 uur. Het enige serieuze restaurant is al open en we kunnen uitgebreid lunchen. Gevulde Galettes, hmmmm. Nog een kilometer of 25, dan zijn we er. Wel wat klimmetjes, maar niks bijzonders. Omdat veel oude Franse spoorwegen verbouwd zijn tot fietspaden, rijden we langzaam stijgend omhoog. Maar geen autos om ons heen, tussen de bomen, windje mee… zo is fietsen makkelijk.
Iets na 2 uur zijn we al op de plek van bestemming. Niet uitgeput, niet gefrustreerd, maar relaxed en ‘lekker’ moe. En een uitstekende Camping Municipal voor een tientje per nacht. In Engeland was tussen de varkens slapen duurder! Tentjes opzetten, biertje drinken…. En niemand zit stuk. FietsVAKANTIE…..
De weersverwachting voor morgen is de hele dag regen. Reden te meer om lekker lang op het terras te zitten vanmiddag….

• 25 Juli 2015 - 20:26

Puck:

Ik hoop dat het mooi weer blijft

Dikke knuffel je weet wel wie

• 25 Juli 2015 - 21:43

Henk Kool:

Thats different cook zouden we bijna zeggen, maar dan is de taal niet meer wat verstaan wordt in dat mooie stuk Frankrjk. Bijna voorspelbaar zouden we zeggen. Dat de weersgoden niet meewerken komt in deze streek nogal eens voor. Een wisselend zeeklimaat en daar kom je de beide kanten van tegen in de eerste kennismaking. In bijna alle stadjes en dorpen is het goed toeven daar. Men is gewend aan toeristen en ook de localies doen hun streek eer aan.
    Prettig dat de fietspaden nu comfortabeler zijn en zo gaat de dagtrip stukken makelijker als in Engeland.
    Voor morgen is het weer niet helemaal toppie zo te zien. Hopelijk gaat de volgende bestemming halen toch wel goed lukken en komt er geen inhaalslag aan te pas.

Groetjes van Inge en Henk en doggie Indy.

• 25 Juli 2015 - 23:07

Len:

De mail kwam 3x binnen. Nou beter dan niks toch? Het weer wat jullie gisteren hadden en 's nachts dat hadden wij vandaag. Bar en boos. Gewoon eng. Maar nu alles weer rustig, Ik hoop voor jullie morgen weer net zo'n dag als vandaag dan fiets je die 1000 km zo doorheen (hmhm)!

Liefs en groetjes xxxxx

• 25 Juli 2015 - 23:08

Len:

Ik bedoel dan jullie weer he, niet het onze hihi!!