17e Fietsdag Cardet - Reisverslag uit Cardet, Frankrijk van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu 17e Fietsdag Cardet - Reisverslag uit Cardet, Frankrijk van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu

17e Fietsdag Cardet

Door: Ilco, Nicolette, Mila en Vicci van der Bie

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

22 Juli 2012 | Frankrijk, Cardet

Zondag 22 juli
Van St. Didier (Ardeche)
Naar Cardet
Afstand 98 kilometer
Vertrek 8:45
Aankomst 15:30
Het weer Warm, (erg warm)
Harde wind vol in de rug
Temperatuur 33 graden

Gisteravond nog even lekker met de eigenaar van de camping gekletst. De wind is lekker opgestoken en hij vertelde dat dit altijd 3 dagen duurt – “C’est Le Mistral” verklaarde hij. Dat komt ons goed uit, hebben wij nog twee dagen de wind lekker in de rug. En hij trekt ook lekker aan ook – da’s boffen. We hebben natuurlijk ook het omgekeerde meegemaakt, de wind vol tegen. Maar nu lijkt alles helemaal mee te zitten.
Bij het wakker worden doen we het rustig aan. Maar door alle routine van Ilco en Nicolette staan we uiteindelijk gewoon 8:15 bij het barretje, waar de vrolijke eigenaar ons voorziet van pain chocolat, hele grote koffie en chocomel en ons prettig ontbijt wenst. Uiteindelijk vertrekken we dus richting kwart voor negen.
De weg zoeken in een gebied waar volop nieuwe wegen gebouwd worden is een uitdaging – maar door het richtinggevoel van Nicolette zitten we een half uur na vertrek helemaal op de doorgaande route. Een schitterende weg dwars door de Ardeche, prachtige plaatsen, beetje steigen maar veel dalen.... en die heerlijke Mistral vol in de rug. Da’s doorblazen dus – en voor 10 uur hebben we er al meer dan 25 kilometer opzitten als we het toeristische Ruoms bereiken. Mila en Vicci zijn het aantal nederlandse auto’s gaan tellen, en dat loopt al snel in de tientallen (zo vroeg al). En al die toeristen zijn op weg naar mooie plaatsjes voor mooie plaatjes – het is dus druk op de weg en in de stadjes.
We nemen uitgebreid de tijd voor koffie in Ruoms. Het is een beetje omgekeerd aapjes kijken: Wij kijken naar slaperige vakantiegangers en jengelende kinderen, zij kijken naar ons en onze fietsen. Helemaal prima, hebben we het allemaal naar ons zin. Bij bakker en kruidenier nog even energie inslaan en we gaan weer op pad.
Het is warm en we zijn dankbaar voor de Mistral, maar het blijven nog wel serieuze klimmen die we moeten doen. In de hitte, tussen de file-rijdende vakantiegangers is dat wel even doorbijten. Na gisteren willen we eigenlijk wel een beetje klaar zijn met klimmen. Maar al zwetend en zwoegend bereiken we de top – met naast ons een prachtig uitzicht over de Ardeche en als we ons omdraaien zien we achter ons de dreigende ‘echte’ bergen die we gisteren overwonnen hebben. Wat een lekker gevoel toch!
Gelukkig komt na klimmen weer dalen – samen met de wind gaan we keihard de Ardeche uit. Het aantal vakantiegangers neemt meteen af naar ongeveer nul. Overigens worden de plaatsjes saaier, het landschap grootser en rauwer – en mensen zie je niet veel meer. Het lijkt wel of we de binnenlanden van Spanje al naderen.
Hard fietsen kost energie – van het ene op het andere moment krijgt Ilco een hongerklop. Hij zwalkt een beetje en we zoeken een plekje langs de weg om alles op te eten en te drinken wat we bij ons hebben. Zijn een pain chocolat en een klein abrikozen gebakje toch niet genoeg om zo’n hele dag te knallen. Gelukkig hebben we dan altijd de noodvoorraad. En dat is maar goed ook, want het wordt weer klimmen, en klimmen, en klimmen.... en de temperatuur loopt op tot ver boven de 30 graden. Maar dan toch.... zoef..... lekker lang dalen.
We zoeken een beetje op de kaart. We willen niet te ver van de route een camping vinden. In de snikhitte fietsen we het dorpje Cardet binnen – aan een rivier. In deze regio liggen zat campings aan het water. Twee keer links en..... we fietsen rechtstreeks een apres-ski party in, compleet met schuim en hoempa band. Een uitbundig dorpsfeest - zoals altijd zijn er nederlanders die ons de weg wijzen naar de camping. Een typisch franse camping (ga maar lekker ergens staan)... en morgen de laatste etappe naar Montpellier, waar we overigens continu borden van zien. En het weer zit ook al mee..... we zijn er bijna, echt waar!!

• 22 Juli 2012 - 15:48

Opa Henk:

Ik ben de eerste vandaag met reactie zie ik.
    Hallo uit een nu bijna zomers Nederland. We hebben de zon erbij met afwisselende bewolking maar nog niet warm. Jullie epos is een stuk beter verhaal met minder problemen oplossen. Zo gaat ie beter zeggen we dan. Nou de finish komt in zicht, nog één daagje. Dus dan uiteindelijk de rust en uitblazen. Het is daar goed toeven. Succes morgen en groetjes aan jullie allen . Inge en Henk

• 22 Juli 2012 - 17:54

Camping Ettelbruck:

Met veel plezier lezen we elke avond jullie verslag. Het is hier ook druk en we werken hard maar dit haalt niet bij jullie prestaties....petje af
    Ellen Ringelberg
    Camping Ettelbruck (Luxemburg)

• 22 Juli 2012 - 20:42

Len:

Wat heerlijk dit nu zo te horen. we zijn er bijna .... alleen jammer dat jullie niet zoveel dagen daar kunnen genieten van het warme weer. Hier wordt het nu lekker, maar ik denk voor niet zo lang. Maar ... geniet en tot eind van de week liefs en kusssss voor jullie allen!

• 23 Juli 2012 - 11:03

Netty Mosselman:

Fijn dat alles zo goed gaat en dat jullie er bijna zijn. Geniet er nog een paar dagen van. Hier is het nu ook stralend. Misschien brengen jullie het mooie weer mee, zodat we hier ook een langere periode mooi weer hebben. Veel plezier allemaal.

• 23 Juli 2012 - 13:54

Aad Geluk:

hoi bikkels,ben intussen 2 dagen aan het afkicken thuis en kan net de ontknoping meemaken van jullie avontuur
    wat ik lees zit de climax weer op het einde van de rit,heb je weer goed opgebouwd ilco geniet van de dag doe ik een stukje roeien en zwemmen bij vlietzicht a bientot

• 23 Juli 2012 - 13:54

• 23 Juli 2012 - 13:55