12e Fietsdag Cluny - Reisverslag uit Cluny, Frankrijk van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu 12e Fietsdag Cluny - Reisverslag uit Cluny, Frankrijk van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu

12e Fietsdag Cluny

Door: Ilco, Nicolette, Mila en Vicci van der Bie

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

17 Juli 2012 | Frankrijk, Cluny

Dinsdag 17 juli
Van Meurseault
Naar Cluny
Afstand 75 kilometer
Vertrek 9:00
Aankomst 14:15
Het weer Zonnig, rond de middag bewolkt
Lichte wind
Temperatuur 24 graden

Wat een weelde om rustig op te staan, een zwoele ochtend warmte die je tegemoet komt en een waanzinnig uitzicht over alle wijngaarden. De tenten zijn droog, alleen aan de binnenkant nattig van de condens. Op het gemak pakken we alle spullen in en zoeven rond half negen de camping af, zo het dorp in. Vol in de remmen! Want een romantisch Frans dorpsplein roept ons “Kom drink even koffie hier” . Alle barretjes zijn al open, evenals de ontelbare wijnhuizen die al vanaf 8 uur ’s morgens proeverijen houden.
Heerlijk koffie gedronken, de zon schijnt en we vinden moeiteloos de weg nar de heel goed aangegeven fietsroute (Voie Vert) door de wijngaarden. Schitterend fietsen tussen al die akkers waar al hard gewerkt wordt met vooral futuristisch uitziende traktors. En overal grijnst de wijn je tegemoet – wat jammer dat we nog zo’n stuk moeten fietsen. Gisteravond ook al zo’n heerlijke ‘pinot noir’ bij het eten gedronken, voor relatief weinig geld. Bovendien werd de rode wijn gewoon koud geserveerd (en lekker dat ‘ ie was!). Als we niet op de fiets zouden zijn zouden we zeker een paar dozen aanschaffen (tip: Maak een omweg tijdens je wintersport via Beaune-Meurseault)
Wij rijden door (omhoog, omlaag) en komen terecht bij het Canal du Centre, waar een mooi fietspad langsloopt. Een grote groep jonge padvinders maakt netjes plaats voor ons en met hun Hopmannen staan ze ons aan te moedigen en klappen heel hard ze voor ons – we voelen ons als succesvolle wielrenners in de Tour de France! Heerlijk om zo toegejuicht te worden.
1 kilomter later – een stel vissers. Het is al natuulijk al kwart voor tien, dus de mannen zitten heerlijk met een goed glas wijn (flessen al op tafel) te ouwehoeren. Je zou bijna denken dat ze het jammer zouden vinden als ze ‘ beet’ zouden hebben – dan moeten ze wat gaan doen. Vissen is echt topsport, je moet behoorlijk wat wijn wegtikken. Respect voor die mannen! Ook van hun krijgen we de groeten en aanmoedigingen. Deze support, in combinatie met heerlijk weer en een mooie route, maken deze tocht tot nu toe bijna-ideaal.
Na wat omzwervingen (onverharde paden, even zoeken) stoppen we om een uur of 11 voor een drankje. Omdat veel Voie Verts oude spoorwegen zijn, zit er in deze regio vaak direct aan de route een cafe. Het cafe is net open, maar er stoppen genoeg fietsers: Uitlsuitend Nederlanders! Wij nemen alle ‘ Oh’s en ‘ Ah’s in ontvangst. Het is duidelijk dat we hier in een toeristisch gebied zitten met allemaal landgenoten die hun fiets meegenomen hebben. Overigens komen we ook steeds meer rondtrekkende fietsers tegen – ook gezinnen. Waarschijnlijk blijven ze in deze regio, want het glooit maar is nooit echt steil – prima toerfiets omstandigheden dus.
Na een kilometer of zestig besluiten we in zo’n leuk dorpje te lunchen. Laten we ook meteen even checken hoe de komende dagen er uit zien. En dan doen we een schrikbarende ontdekking: Door de vreemde opzet van de routebeschrijving (kilometers en pagina’s corresponderen niet met elkaar) blijkt dat we 30 kilometer extra moeten rijden de komemde 2 dagen. Nog maar een keer nagekeken – SHIT! Het klopt.... Ilco en Nicolette geven elkaar niet echt de schuld, maar de sfeer is even iets minder. Alle alternatieven overwegen (morgen wordt het heet, we willen per se over 2 dagen weer een rustdag, we willen geen tijdverspillende zoektocht naar hotelletjes......) Ilco en Nicolette zijn het er over eens na een korte maar heftige vergadering: Als de camping in Cluny (nog 15 kilometer) OK is stoppen we daar en vertrekken we morgen heel vroeg. Anders rijden we nog 30 kilometer door en nemen een hotelletje (als die er zijn in de molshopen-die-zichzelf-dorp-noemen.
De camping in Cluny blijkt prima. Dus zijn we lekker vroeg, komen weer allerlei fietsers tegen (ook oude bekenden van de afgelopen anderhalve week) en gaan ons mentaal voorbereiden op 2 dagen 100+ kilometers met serieuze klimpartijen er in. We zitten nu bijna op 1.000 kilometer, als alles gaat zoals we willen zijn we daar morgenvroeg al dwars doorheen. Voor nu: Een lekker koud biertje zometeen (of twee...) een paar goede glazen wijn (die heb je hier in overmaat) en morgen.... vroeg op en flink knallen.

• 17 Juli 2012 - 16:40

Jorn:

Dit klinkt als een topdag, geniet ervan! En als het morgen toch mooi weer is, neem dan wel een paar extra foto's onderweg. Meeste blijven de herinneringen aan de topdagen hangen:>)
    Dikke kus van Puck, Roel, Eliane en Jorn

• 17 Juli 2012 - 17:22

Opa Henk:

Hallo zeg jullie klinken nu een soort enthousiast. Het zijn ook aanmerkelijk betere omstandigheden voor jullie. ja reken of telfouten zijn minder leuk. Het betekent vaak toch weer een vorm van afzien daardoor helaas. Hopelijk hebben jullie er een beetje geluk bij. Nou prettige avond en morgen weer succes, ook Mila en Vicci, met de tocht verder, over de 1000 km. gaan is gedenkwaardig. Groetjes van Inge en Henk.

• 17 Juli 2012 - 21:12

Netty Mosselman:

Fijn dat het vandaag een bijna ideale fietsdag was. Voor morgen heel veel succes en ben benieuwd naar het verslag. Groetjes.