10e Fietsdag Pontailler-sur-Saone - Reisverslag uit Pontailler-sur-Saône, Frankrijk van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu 10e Fietsdag Pontailler-sur-Saone - Reisverslag uit Pontailler-sur-Saône, Frankrijk van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu

10e Fietsdag Pontailler-sur-Saone

Door: Ilco, Nicolette, Mila en Vicci van der Bie

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

15 Juli 2012 | Frankrijk, Pontailler-sur-Saône

Aankomst 13:30
Het weer Regen, regen, regen
Koud
Temperatuur 15 graden

Vanmorgen wakker geworden na een regenachtige nacht. Omdat we weten dat het een relatief korte en makkelijke rit wordt doen we het rustig aan. We hebben brood besteld, dus om kwart over acht lekker pain-chocolat en iets na half negen pas vertrekken. Tot zover alles goed, en dan komen na 600 meter de eerste druppels. Na 1.500 meter zitten we in een stortbui – en dat is bijna het hele verhaal van de dag. Onder een brug schuilen we en doen we onze regenjassen aan. Naast nat is het ook gewoon heel erg k-k-k-koud.... En omdat de route in zijn geheel langs het kanaal Champagne-Bourgogne gaat, is de rit ook heel erg vlak en heel erg saai. Het beste nieuws van de dag: De wind is gaan liggen, we hebben een zwak windje (tegen)
Dus: om 8:45 is het begonnen met regenen. Wij weten dat we maar één ding kunnen doen: Hard doorfietsen. Dus hoofd naar beneden en fietsen. En wat ervaar je dan:
Regen – regen – regen – regen – regen – regen – regen – regen – regen – regen – regen – regen – regen – regen – regen – regen – even droog..................................... regen – regen – regen – regen – regen – regen – regen – regen – regen – regen – ......................... heel even droog....... regen – regen – regen –
Kortom, zo hard mogelijk fietsen langs een heel makkelijk maar ook heel saai stuk van de route. En na 20 sluizen heb je ook dat wel gezien. Bovendien heeft Frankrijk massaal besloten binnen te blijven, dus ontmoeten we werkelijk geen levende ziel.
Het is maar 65 kilkometer en we knallen door - Om half twee komen we bij de camping aan. Een municipal. Maar wel prima. Alleen geen winkeltje of iets dergelijks. Nou ja, het is even droog, snel de tenten opzetten. Daarna wandelen we naar een restaurant aan het water. Even relaxen, we hebben een hele middag voor ons. Nicolette komt op het brilante idee: “ Ik wil vis”. Doe maar een bord vol Friture D’ Ablettes. En wat krijg je dan? Een bord helemaal vol met gefrituurde zoetwater sardientjes, inclusief oogjes en staartjes. Hmmm, da’s niet wat ze verwacht had. Tja, hadden we het boekje Wat en Hoe in het Frans toch maar meegenomen. Gelukkig was Ilco zo lief om zijn mosselen te delen.... en tja dan maar een extra groot toetje, mousse chocolat voor de meiden super groot zodat de helft nog voor ons over bleef he, wat jammer nou. Tarte tatin voor Nic en tarte citron voor Ilco wat een genieten. Super gezellig restaurant met alleen maar Fransen.
In de loop van de middag lijkt het op te knappen – volgens alle weer-sites wordt het vanaf morgen beter. Morgen fietsen we het wijngebied in, hopelijk vandaag al de eerste opklaringen. Maar goed, positief blijven: We hadden de wind bijna mee, we hadden geen stijle beklimmingen en zo slecht als het weer vandaag was, kan het in de zomer echt niet worden. Kortom: Wat hebben wij zin in de rest van de vakantie!

• 15 Juli 2012 - 18:13

Opa Henk:

Zo mensen jullie blijven gelukkig redelijk positief. Het is hopelijk morgen beter weer en gaat het wat warmer worden. We gunnen jullie het echt wel , we maken niet stiekum een regendans ofzo hooooor. Aan ons zal het niet liggen. Wij zitten in het huisje ook op beter weer te wachten. Nou groetjes van ons Inge en Henk.

• 15 Juli 2012 - 18:48

Martin:

Het weer zit niet mee je, duim voor beter wee morgen.

• 15 Juli 2012 - 20:22

Len:

Jeetje je zou denken erger kan het niet worden!! Maar Nicje jij kent toch wel een beetje de franse taal?
    Oogjes en weet ik wat aan de sardientjes, gelukkig heb je een man die graag wat met je wilt delen ..... haha (grapje). Zet em op voor de volgende dag, liefs xxx

• 15 Juli 2012 - 22:12

Netty Mosselman:

Met veel interesse de afgelopen 10 reisverslagen gelezen. Ik vind het heel knap dat jullie zo positief blijven ondanks de regen en wind. Hopelijk is het morgen beter weer. Succes.

• 16 Juli 2012 - 08:50

Yvonne En Sjaak:

Hoi, heb net jullie laatste reisverslag gelezen en hoop nu echt voor jullie dat het weer beter wordt, want hier worden we al moedeloos van de nattigheid en de donkere novemberluchten, want daar lijkt het toch wel veel op, maar als je bepakt en bezakt op de fiets zit, is dat helemaal geen pretje, dus we duimen voor jullie! Groeten, succes en een dike pakkerd van ons, Yvonne en Sjaak