5e Fietsdag Alzingen - Reisverslag uit Alzingen, Luxemburg van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu 5e Fietsdag Alzingen - Reisverslag uit Alzingen, Luxemburg van Nicolette Bie - WaarBenJij.nu

5e Fietsdag Alzingen

Door: Ilco, Nicolette, Mila en Vicci van der Bie

Blijf op de hoogte en volg Nicolette

08 Juli 2011 | Luxemburg, Alzingen

De dag begon goed – lekker geslapen en alles verloopt vlotjes. Alles inpakken, tassen op de fiets en weg… maar dan blijkt dat Ilco’s achterband weer helemaal leeg is. Na wat gevloek, bagage era f, fietspomp lenen kunnen we geen lek vinden. Vreemd… Dan maar alles weer in elkaar zetten en band oppompen. Die blijft prima. Het lijkt wel of iemand de band leeg heeft laten lopen…. We vertrekken naar Ettelbruck met het adres van een fietsenzaak. We halen wat broodjes, komen bij die zaak aan en dan blijkt dat ze van de camping gebeld hebben. 10x hoera voor camping Kalekesdelt!! Hoe blij kan je zijn met 2 reservebandjes. We rijden weg maar de waarheid is dat we moe zijn. Het is even zoeken, we vinden het fietspad van 33 kilometer naar Luxemburg. Schitterend fietspad, werkelijk perfect aangegeven, alles is even netjes en goed onderhouden en we blazen lekker door maar Ilco en Nicolette zijn allebei moe. Van de stress van de band en de twee zware Ardennen-etappes vallen ook niet mee. Om half twaalf komen we Luxemburg stad binnen.. en dan? We nemen natuurlijk weer een verkeerde afslag en volgen bordjes ‘ centrum’ . Fout! Daardoor komen we bovenop de berg (shit…weer klimmen – en uiteindelijk 15 kilometer extra) terecht in het oude centrum. Dat is vergeven van de toeristen en heel heet. De sfeer tussen Ilco en Nicolette is niet meer supervriendelijk. Bij de Tourist Info krijgen we een kaart – die een prijs verdient voor de meest onduidelijke kaart ter wereld. Natuurlijk fietsen we weer verkeerd en dan weet je ook meteen waarom grote steden niks voor fietsers zijn. Het stinkt, is heet en erg druk. Een soort mini-Parijs… niet leuk dus. De sfeer is wel eens beter geweest, Ilco en Nicolette zijn moe en gefrustreerd. Uiteindelijk komen we in Luxemburg-Grund terecht, het dal tussen de twee stadsdelen. Wat een geweldig stukje. Hadden we ook terecht gekomen als we de route hadden gevolgd, maar ja…. Het ademt een soort klein dorps gevoel uit, tussen twee hoge Bergen. Waarom hebben we dit gemist? Dan vinden we de route… een werkelijk schitterend fietspad naar Hesperange. Het idee om vandaag Frankrijk in te rijden laten we varen. Met name Ilco zit effe stuk. We eten wederom langs de weg brood met worst, vinden de camping en zijn om 3 uur ‘s middags klaar. Even boodschappen doen (supermarkt aan de pomp) en gaan naar het lokale zwembad (consumptie verplicht, he..jammer hahahaa). Een ding is niet helemaal duidelijk wat is nou de taal in Luxemburg ze spreken echt alles door elkaar, op zich wel makkelijk met ieder taal kan je hier terecht, Frans, Duits en hun eigen onverstaandbare taal grappig. Vanavond lekker eten bij de tent. We checken de routes voor de komende dagen. Er kan weinig fout gaan en er zijn geen loeizware beklimmingen. Hebben we alle shit dan in de eerste dagen gehad? Wij denken van wel en gaan er nu even relaxen en lichaam en geest wat extra vitamins geven.

• 08 Juli 2011 - 14:29

Eva:

Jemig wat klote met die band steeds zeg, hopelijk gaat het nu goed en heb je inderdaad alle shit gehad...

• 08 Juli 2011 - 14:38

Yvonne Vercouteren:

Hallo daar, ik begon al ongerust te worden, al drie dagen niks gehoord! Vind het een hele tour hoor, ga het maar de Tour De Bie noemen de komende weken, maar neem in godsnaam jullie rust af en toe, want anders gaat het niet goed! Veel succes en geniet er ook een beetje van, dikke knufel van ons en eentje extra voor de meisjes!!!

• 28 Juli 2014 - 20:33

Lou:

Pfff wat n toestand....niet de stress op elkaar afreageren....ff tot 10 tellen en een flinke borrel nemen
    Succes voor de komende tijd